Paul den Hollander
-
Original works
-
Biography
Geboren in Breda. Woont en werkt in Breda.
Opleiding
Academie St. Joost, BredaPrijzen
Foto Kees Scherer Prijs (1999), het beste Nederlandse fotoboek in de jaren 1997 en 1998. Het boek 'Voyage Botanique' bevat zwart-wit foto's van planten in historische herbaria van verschillende botanische instituten in Europa. Den Hollander maakte ze in de periode 1992-1994.Solotentoonstellingen
2006
Le Parvis, Scène Nationale Tarbes Pyrenées, Frankrijk, Natural History Collections en Metamorphosis2003
Galerie Camera Obscura, Parijs, Kumamoto en Yamaguchi (Japan)
La maison de l'Art et de la Communication, Sallaumines, Frankrijk, Les Pyramides du Nord
Breda's Museum, Breda, Overzicht van 30 jaar fotografie2002
Maison de Pays, St. Macaire, Frankrijk, Kumamoto en Yamaguchi (Japan)2000
De Beyerd, Centrum voor Hedendaagse Kunst, Breda, Voyage Botanique
Le Parvis, Scène Nationale Tarbes Pyrenées, Frankrijk, Voyage Botanique1999
Naturalis, National Natural History Museum, Leiden1998
Museo della fotografia, Turin, Voyage botanique.
Galerie Camera Obscura, Paris, Voyage botanique1997
Museum voor fotografie, Anvers, Voyage botanique
Universidad de Salamanca
Centre culturel (Belem), Lisbonne, Voyage botanique1996
Past Rays Gallery, Photoworks 1982-1988, Yokoama.
House of Arts, Brno1995
Musee for fotokunst, Odense (DK), Les pyramides du Nord1994
Espace Contretype, Bruxelles, Les pyramides du Nord
Galerie Modulo, Lisbonne1993
Musée municipal Orange
Musée d'histoire naturelle de Grenoble1992
Galerie Pons, Paris, Les pyramides du Nord
Galerie Graca Fonseca, Lisbonne, les pyramides du nord1990
Centre régional de la photographie, Douchy
Galerie S&H de Buck, Gent (B)Groepstentoonstellingen
2007
Kunsthuis Secretarie, Meppel, "In ontwikkeling"
Centre Regional de la Photographie, Douchy, (F), "Univers Industriel"
Imagiques, Langon, (F), "10 Ans d'Expositions"2006
Galerie Arti Capelli, Den Bosch, "Herbarium"2005
Chef d'oeuvres de la Collection du FNAC, Parijs2004
Noordbrabants Museum, Den Bosch, "Bloemen van Verlangen"2003
Bibliotheque Luis Angel Arango, Bogota, Colombia, "Presencia/Ausecia"
Centro de Artes Visuais, Coimbra, (P), "Coimbra"
Museo de Arte Contemporanea, Vigo, (Spanje), "Vigo Visions"
Wetering Galerie, Amsterdam, "Flora"2002
La Fabrique duPont d'Aleyrac, St. Pierreville, (F), "L'Herbier du Temps"
Musée desArts Contemporains, Grand Hornu, (B), "L'Herbier et le Nuage"
Fotomuseum, Den Haag, "Fotografen in Nederland, een anthologie 1852-2002"2001
Galerie Municipale du Chateau d'Eau, Toulouse, (F), "Ecrits"2000
Noordbrabants Museum, Den Bosch, "Bloemen van de Nieuwe Tijd"
Uffizi Gallery, Florene, (I), "Luoghi come paesaggi"1999
Gulbenkian Museum, Lissabon, (P), "Linhas de Sombra"
Rencontres Internationales de la Photography, Arles, (F), "Le Monde et l'Ephémère"1998
Fotogalerie Wien, Oostenrijk, "Nature-Vegetation IV/Ordering Systems"
Nederlands Foto Instituut, Rotterdam, "Suburban Options"Voor Opdrachten, Publikaties, Collecties, enz. zie www.pauldenhollander.nl
Zijn werk bevindt zich in vele museale collecties, zoals die van het Stedelijk Museum Amsterdam, Musée d'Art Moderne Brussel, Musée de la Photographie Charleroi, Gulbenkian Modern Art Centre Lissabon, Victoria and Albert Museum Londen, Musée Européenne de la Photographie Parijs, Museum of Modern Art Tokio en Musée des Beaux Arts Valenciennes.
De fotografische stijl en visie van Paul den Hollander hebben een stempel gedrukt op de autonome fotografie in Nederland sinds de tweede helft van de jaren zeventig. Zijn foto's worden tot ver buiten de Nederlandse grenzen gepubliceerd en tentoongesteld. Den Hollander doet door middel van fotografie onderzoek naar begrippen als ruimte, tijd en tijdloosheid en naar zijn eigen relatie met zijn omgeving. Tot de belangrijkste thema's in zijn werk behoren: gecultiveerde natuur, flora en fauna in kunstmatige 'natuurlijke' ruimten of in geconserveerde staat en wisselwerkingen tussen binnen- en buitenruimten.
Het oeuvre van Paul den Hollander is een voorbeeld van fotografie die de grenzen van de vertrouwde waarneming doorbreekt en het onzichtbare zichtbaar maakt. In zijn foto's figureert een werkelijkheid die de toeschouwer wel herkent, maar die hij zelf nooit zo gezien zal hebben. In Den Hollanders fotografie neemt de relatie tussen natuur en cultuur een centrale plaats in. Dat weerspiegelt, hoe kan het anders, de persoonlijke belangstelling van de fotograaf: afwisselend is hij met tuinieren en met fotografie bezig.
Nadenken over fotografie en zo onbevooroordeeld mogelijk waarnemen, zijn van aanvang af de twee polen geweest waartussen Paul den Hollanders creatieve handelingen zich afspelen. Perioden van intensieve fotografische activiteiten wisselt hij af met perioden van bezinning. Wanneer hij een wijze van fotograferen of een bepaald onderwerp tot op de bodem meent te hebben uitgediept, heeft Den Hollander behoefte aan enige afstand tot de fotografie, letterlijk en figuurlijk. Hij kan en wil niet continu met fotografie bezig zijn.
Den Hollander probeert zijn foto's zo leeg mogelijk te houden. Overbodige details houdt hij zo veel mogelijk buiten het beeld en hij zoekt naar eenvoudige vormen. Daardoor bereikt hij een bepaalde mate van abstractie. In die werkwijze passen ook zijn verrassende beelduitsneden, waarbij de marges niet minder belangrijk zijn dan het centrum van de foto. Den Hollanders foto's hebben zelden een hoofdmotief; alle elementen in de foto maken zonder hiërarchische volgorde deel uit van het gebeuren. Om die reden geeft hij ze meestal ook geen titel.
De foto's van Paul den Hollander worden internationaal gepubliceerd en tentoongesteld. Zo vonden tentoonstellingen onder meer plaats in Athene, Barcelona, Gent, Houston, Londen, Parijs, Praag en Tokio.
De laatste paar jaar had hij solotentoonstellingen in o.m. Galerie Camera Obscura Parijs, Museo della Fotografia Turijn, Centro Cultural de Belém Lissabon, de Universidad de Salamanca en het Museum voor Fotografie in Antwerpen.Bron: foto.nu