Paul Blanca
-
Original works
-
Books
-
Biography
In de wereld van de fotografie is Paul Blanca een rare snijboon die eigenhandig de weg naar boven moest beklimmen. Hoewel hij graag tekende en schilderde, wist hij na zijn pubertijd niet welke richting zijn leven zou inslaan. Om de daad bij het woord te voegen, hij zou rond de twintig zijn geweest, sloeg hij een ruit van een fotozaak stuk en stal drie camera’s. Een hield hij zelf om ermee te gaan fotograferen. Later heeft hij de winkelier zijn excuus aangeboden en de schade in der minne geschikt. Inmiddels leerde Paul Blanca als autodidactisch fotograaf het nodige bij. Hij maakte kennis met de wereldbekende choreograaf Hans van Manen die zelf een uiterst kundig en goed fotograaf is. Maar in eerste instantie betrof het niet de fotografie die hem dreef, maar Pauls kickbox-vaardigheden die van Manen in zijn ballet ’Pose’. Paul was op het podium de hoofdpersoon temidden van twaalf schone ballerina’s! Intussen werd er ook gefotografeerd en leerde van Manen Paul met een Hasselblad werken.
De aankomend fotograaf ontmoette tevens grote namen als Benno Premsela, de fotografen Mapplethorpe, Serrano e.a. die allemaal een steentje bijdroegen aan zijn educatie en vakbekwaamheid. Inmiddels ontdekte hij zijn vaardigheden met de schrijfpen. Hij schreef kortere en langere verhalen voor het Parool en de Nieuwe Revue, vaak geïllustreerd met eigen fotografie.
Maar hij bleef het accent leggen op de pure fotografie, het liefst in zwart-wit. En volgens zijn eigen denk- en gevoelspatronen. Voor hij aan de slag gaat, heeft hij een beeld in zijn achterhoofd hoe de plaat eruit moet gaan zien. Daarna zoekt hij er de passende personen bij, de modellen, of zoals Hans van Manen ze noemt, de acteurs en actrices. "Eigenlijk ben ik relatief snel klaar. Omdar ik weet wat ik wil knippen, gebruik ik slechts een paar negatiefbeelden. Meestal werk ik met een technische camera, maar ik hanteer ook wel de oude twee-ogige Rolleiflex, 6 bij 6 dus."
In deze context valt het te begrijpen dat Paul Blanca de commerciële kant van het vak links laat liggen. Geen reclame-, industriële-, of wetenschappelijke fotografie. Soms wil hij een uitzondering maken voor de modefotografie, maar dan wel vervaardigd volgens zijn eigen concept. Het buitenbeentje laat zich niet dicteren. Hij fietste een mislukte tocht naar Santiago de Compostella. In Burgos werd zijn camera gejat. Einde oefening. Ook heeft Paul Blanca plannen te gaan hoerenlopen, gewapend met camera, wel te verstaan. Locatie: in het park Marienburg in Tsjechië lopen honderden dames rond die hij allemaal op de gevoelige plaat wil vastleggen!bron: www.galeries.nl